Bahasa Melayu sebagai Bahasa Perantaraan

Posted by Shamsiah dan Siti Nurzahira | 1:37 PM | | 0 comments »

Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan di Melaka

Penduduk Bandar pelabuhan Melaka bertambah dengan pesatnya sejak dari dibuka Kehadiran penduduk pedagang dan orang-orang yang menetap di Melaka menyebabkan ‘social contact’ yang tidak dapat dielakkan. Melaka terus sibuk. walaupun ada pedagang yang balik tetapi ada pedagang yang masih tinggal di Melaka menunggu ketibaan angin. Melaka merupakan tempat pertemuan dua angin monsoon. Mengikut statistic semasa zaman pemerintahan Sultan Mahmud terdapat kira-kiranunggu angina untuk belayar. Sebab itulah Pelabuhan Melaka bagitu sibuk. Namun demikian bilangan penduduk Melaka meningkat. Statistik di bawah menunjukkan kermaian penduduk Melaka.ialah 190 000 orang.
Adalah dikatakan terdapat 59 puak dan suku kaum orang asing di negeri Melaka dan mereka ini bertutur 84 bahasa yang berlainan. Berkat kepimpinan sultan dan pembesar-pembesarnya mereka ini tinggal dan berinteraksi satu sama lain dengan penuh harmoni dan kemesraan. Rahsia kemesraan, perpaduan dan keharmonian rakayat berbilang kaum, keturunan, puak dan suku ini adalah disebabkan elemen Bahasa Melayu yang dijadikan sebagai bahasa perantaraan, sistem politik yang stabil dan sifat toleransi semua pihak. Islam juga menjadi teraju utama perpaduan orang-orang Melaka pada waktu itu kerana Islam menganggap setiap orang sebagai saudara
Bahasa Melayu merupakan elemen penyatuan penting pada waktu itu walaupun di Melaka terdapat lebih kurang 59 suku kaum, puak dan bangsa yang bertutur sebanyak 84 bahasa. Bahasa Melayu merupakan Lingua Franca yang membolehkan integrasi sosial wujud dengan bagitu kukuh.

0 comments