Latar belakang Parameswara & asal usul nama Melaka

Posted by Shamsiah dan Siti Nurzahira | 9:53 PM | | 41 comments »

Latar belakang Parameswara & asal usul nama Melaka

Parameswara adalah keturunan Raden Wijaya, raja pertama (1293-1309) dan pengasas Kerajaan Majapahit menikahi Sri Gayatri Rajapatni, puteri dari Sri Kertanegara, raja terakhir (1268-1292) Kerajaan Singhasari, yang kemudian memiliki Puteri Tribuana Tunggadewi, pemimpin ketiga (1326-1350) Kerajaan Majapahit. Beliau menikahi Kertawardana, dan memiliki Puteri Iswari. Si puteri kemudian menikahi Singawardana, dan memiliki Putri Sarawardani. Kemudian ia menikahi Ranamenggala, dan memiliki anak bernama Parameswara yang lahir di tahun 1344 pada saat neneknya, Ratu Tribuana Tunggadewi, memerintah Majapahit.
Selain itu, beliau masih kerabat dari Ananggavarman atau Ananggawarman, (anak dari Adityawarman) yang menjabat sebagai gabenor Majapahit di Pagar Ruyung, Kerajaan Dharmasraya, dan Palembang.
Sebelumnya Parameswara beragama Hindu, dan kemudian memeluk agama Islam di tahun 1414. Dari agama yang diyakini kita dapat lihat bahawa Parameswara bukan asli dari Sriwijaya atau Palembang, kerana umumnya mereka memeluk agama Buddha. Sriwijaya ketika masa lampau adalah pusat pengembangan agama Buddha di Asia Tenggara.
Menurut "Suma Oriental", Parameswara ialah seorang raja Palembang yang menggantikan ayahandanya, Raja Sam Agi. Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill, sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura ("orang yang berani"). Ekoran daripada itu, beliau melarikan diri ke Singapura.
Setelah membunuh wakil Raja Siam (bernama Tamagi) di Singapura, Parameswara menjadi pemerintah palsu pada satu tempoh yang tidak lama kerana beliau telah diserang dan dihalau oleh pihak Siam tidak lama selepas itu. Dengan seribu pengikutnya, beliau menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk mencari tempat perlindungan yang baru.
Menurut Sejarah Melayu ("Malay Annals") yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565, Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang tidak terkira banyaknya. Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta. Kemudian Parameswara berpindah ke Sening Ujong. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di Sungai Bertam, iaitu suatu kawasan persisiran pantai. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi raja.
Semasa berburu di muara Sungai Bertam, Parameswara ternampak seekor pelanduk menendang salah seekor daripada anjing-anjing pemburunya. Parameswara tertarik dengan kegagahan pelanduk itu lalu beliau memutuskan membina sebuah penempatan di kawasan tersebut. Selepas menanyakan nama pokok (Pokok Melaka) yang diteduhnya, Parameswara menamakan tempat itu "Melaka".
Ancaman serangan daripada pihak Siam menyebabkan keputusan Parameswara membayar ufti kepada negara China pada tahun 1409 supaya mendapat perlindungan. Pada tahun 1411, diiringi oleh Laksamana Cheng Ho, beliau melawat negara China dengan rombongan pengiring sebanyak 540 orang untuk pertemuan dengan Maharaja Ming, Yung Lo
Kelihatan Pedagang-pedagang Arab bersembahyang di Pelabuhan Melaka
Parameswara memeluk Islam pada tahun 1414 melalui perkahwinannya dengan puteri Pasai, Indonesia dan menukarkan nama beliau kepada "Raja Megat Iskandar Shah".
Pemerintahannya itu berkembang dengan pesat dan menjadi sebuah pelabuhan yang terpenting di Kepulauan Melayu pada abad ke-15 dan ke-16. Tambahan pula, Melaka merupakan tempat perdagangan rempah dengan berfungsi sebagai pintu kepada negeri-negeri rempah untuk memasarkan rempah mereka. Ini dapat digambarkan menerusi Duarte Barbosa yang berkata, "Sesiapa yang menguasai Melaka, dia dapat menguasai perdagangan dunia" (He who is lord of Malacca has his hand on the throat of Venice.)

41 comments

  1. aqi taqi // August 31, 2010 at 4:52 AM  

    1 question.. parameswara is malay or indian?

  2. Dildaar Ahmad Dartono // January 15, 2011 at 10:22 PM  

    salam kenal...

  3. Anonymous // July 7, 2011 at 11:26 PM  

    KEPALA OTAK KO DIA MEMELUK ISLAM !! SEBELUM KEDATANGAN ISLAM ..HINDU LA YG MEMEGANG SELURUH PENINSULAR TANAH MALAYA...JGN KO ORANG DAH TUKAR SEJARAH KITA ORANG X TAHU..KOTA GELANGGI, LEMBAH BUJANG DAN CANDI CANDI LAIN ADALAH BUKTI.DAN BAHASA KO ORANG PUN TERCAMPUR BAHASA AGAMA LAIN..JGN NAK PERBODOHKAN DUNIA ..MELAYU LAYU MANGKUK HAYUN APA PUN X LEH..CAM SIAL JER..SEBENARNYA NEGARA INI KEPUNYAAN ORANG ASLI DAHLAH KO ORANG DATANG DARI INDON MENYALAK CAM HANJENG!!

  4. Unknown // July 14, 2011 at 9:14 PM  

    it really gave me some 'ilmu pengeteahuan' about him!!!thx for your afford,your dear comment giver ,VASU.

  5. Mrs 2 Cool 4 School // August 16, 2011 at 6:02 PM  

    Actually nak melaka dapat nama tapi dapat tentang parameswara pula....
    Tak pe la saya boleh belajar tntang Parameswara pun.....
    Thnx anyways

  6. Mrs 2 Cool 4 School // August 25, 2011 at 4:14 PM  

    Nampak macam kau nampak comment saya lepas tu tukar kepada melaka mendapat nama juga tapi part mana yang melaka mendapat nama banyak giler tak sempat nk baca semua......

  7. Anonymous // September 15, 2011 at 1:20 PM  

    good, tapi napa sejarah die macam lain????

  8. Anonymous // September 20, 2011 at 8:55 AM  

    SEJARAH MALAYSIA BANYAK BOHONG, BANYAK MODIFIED, BUAT MALU MALAYSIA SAJA.

  9. Anonymous // October 1, 2011 at 2:32 PM  

    ade yang di tokok tambah dan di ubah..
    please jangan rosakkan sejarah malaysia..

  10. malacca2u // October 5, 2011 at 11:13 PM  

    interesting...

  11. Anonymous // December 15, 2011 at 1:40 AM  

    pundek kau lah.....kau nak amek hak orang melayu kau kata melayu dari Indon....melayu cam tu aper? orang siam tu aper? orang asli tu aper ?......melayu cam tu sampai ke Kemboja tu asal org Malaysia jugak tau.......orang siam dan orang melayu cam tu duduk di tepi2 laut malaysia dan orang asli tu duduk di lereng-lereng bukit atau gunung...orang melayu yang kau maksudkan dari Indon tu adalah org-org Jawa dan Indon yg lari kesini...aku tak pernah dengar lagi Hindu dalam Malaysia kecuali Parameswara Indon Hindu dan Sang Nila Utama.......kalau raja siam di Kedah tu Budha

  12. Anonymous // December 15, 2011 at 3:07 AM  

    pundek kau lah...kau nak amek hak orang melayu kau cakap melayu macam2... yg datang dari Indon tu Jawa, Jawa, Minang,Bangkahulu, Banjar dan mcm2 lagi melayu ( lari ) kesini bermaksud bahasa Jawa
    lari ke Malaysia ) Parameswara lari kesini ke Melaka .....oleh kerana disini banyak org dari Indon jadi kau orang banyak berinteraksi dgn mereka kata semua nya melayu padahal disini ada org asli(yunan)duduk digunung-gunung dan lereng-lereng bukit, orang siam mennyambung-nyambung kampung dari Thailand hingga ke Kedah dan Kelantan

  13. Aghora // January 15, 2012 at 12:55 AM  
    This comment has been removed by the author.
  14. Aghora // January 15, 2012 at 5:00 PM  

    Ha ha ha Melaka got the name from a tree? What a nonsense! Non-Hindu is called as mleccas by Hindus long time ago so when Parameswara convert to Islam people started to call the land as mleccas land.when the time goes on the word mleccas became Melaka and this is the hidden truth!

  15. Anonymous // January 21, 2012 at 2:55 PM  

    kalau ada y tak betul, betulkan la. jangan nak maki2. bangga sangat jadi rakyat malaysia, padahal maki2 ikut suka ati.

  16. Anonymous // March 17, 2012 at 1:22 PM  

    hey!wht is islams's name of parameswara?

  17. ... // April 28, 2012 at 9:22 AM  

    Nama islam Parameswara Raja Megat Iskandar kan?

    jangan cakap benda x elok x leh erk? x leh ke ckp baik2? suke sangat ckp bende 'keji' yang akan meruntuhkan keharmonian malaysia!kalo ade yang salah tegur la baik2 ni ckp bende x baik..entah pape la korang ni!

  18. ... // April 28, 2012 at 9:25 AM  

    Raja Megat Iskandar Shah

    maaf tersalah pada komen sye stu lgi tu.. harap maaf :D

  19. Anonymous // August 2, 2012 at 9:32 PM  

    semua salah sebenarnya asal usul melayu ni berrasal dari china ia berdasarkan teori gelombang kita ni rumpun polinesia korang tak baca buku cuba buat research lagi k

  20. Anonymous // November 2, 2012 at 9:19 AM  

    anonymous!! mana blog u, saya nak baca u punye research tentang u punye komen melayu ni berasal dari china....kalu search kat internet ni tak de satu pun cakap pasal melayu dari china..

  21. Anonymous // November 7, 2012 at 5:14 PM  

    riwayatmelayu.blogspot cuba anda carian dlm ni,smoga harap dapat membantu.. salam sentosa :)

  22. Unknown // December 21, 2012 at 7:56 PM  

    Sebenarnya Parameswara adalah Sultan Sulu yang melarikan diri ketika diserang oleh anakanda Sultan Awang Koyoh iaitu Panglima Awang Alapu @ Lapu-lapu bersama dgn bala tenteranya. Istana Sultan Sulu dimusnahkan hanya kerana Sultan Sulu yang menculik Permaisuri Sultan (iaitu bonda kpd Lapu-lapu). Ketika serangan dipercayai Sultan Sulu berjaya melarikan diri ke perairan Kalimantan, Sumatera dan lalu ke Singapura dan Melaka. Parameswara sebenarnya bukannya nama beliau tetapi parameswara itu bermaksud yg "Dimasyuarahkan@Dipersetujui" oleh penduduk utk menjadi ketua. Semasa ketibaan Parameswara ke Melaka bersama dgn beberapa org pengikutnya. Mereka terhenti di kawasan yg berlicak itulah sebebnya ia dinamakan Malacca. Dalam bahasa Suluk Malakat itu Kawasan licak. 4 more m4mation layari blog Sejarah Kesultanan Sulu.

  23. Unknown // February 15, 2013 at 9:58 AM  

    asal usul nama melaka, adalah dari bahasa tamil, di mana bahasa tamil dan sanskrit di gunakan sbg bahasa lingua franca di nusantara, tadi yang tepatnya asal usul melaka adalah= mallaka means "terbalik' dimana sejarah menyatakan anjing buruan jatuh terbalik apbl ditendang oleh pelanduk.....sebenarnya sejarah malaysia banyak yang tak betul..

  24. Anonymous // March 6, 2013 at 7:30 PM  

    Utk pengetahan korang..british dah byk merampas khazanah org melayu...tgk Lahad Datu..Sabah Sarawak dibayar RM 5300 setahun..

  25. Anonymous // April 8, 2013 at 8:43 PM  

    sengsongseng pornggerehcu

  26. Royal Image // April 25, 2013 at 12:30 PM  

    Sakit otak aku baca komen korang.. Tapi aku setuju pada org yg komen sejarah banyak diubah dan banyak dikelirukan oleh sesetengah pihak.. Jangan kata kan melaka.. Selangor johor perak banyak sejarah diputar belitkan dan ditokok tambah.. Dan sebab itu juga laa banyak anak2 raja luar pagar yg terpinga pinga mencari susurgalur keturunan mereka sendiri..

  27. Anonymous // May 4, 2013 at 7:55 PM  

    sya setuju dgn u org... sebenarnya malaysia ini diduduki oleh org india sblum abad ke3...tapi org melayu pula sibuk buat kacau dn cakap bhawa org india ini pendatang asing....org india dn org cina juga telah bnyk berusaha utk meningkatkan ekonomi malaysia... melayu ini sgt pemalas...whack u stupid malays

  28. sweetha // May 4, 2013 at 7:59 PM  

    aqi taqi sebenarnya parameswara seorang india....selepas itu je beliau tukar ke islam....ini pun dok buktikan bahawa org india adalah org yg datang ke malaysia sebelum org islam... :)

  29. zainal playboy // May 4, 2013 at 8:02 PM  

    FUCK U ISLAM IN MALAYSIA.... PERGILAH JADI PELACUR...DOK SIBUK MNJADI BUMIPUTERA....

  30. Anonymous // May 21, 2013 at 9:26 PM  

    yang KAU nak menhina AGAMA ISLAM tu pasal!!!!!!!!!!!!!!kau tu ingat AGAMA yang KAU tu bagus ke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!AGAMA selain AGAMA ISLAM SEMUA TU JALAN UNTUK PERGI KE NEREKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  31. Anonymous // August 5, 2013 at 8:07 PM  

    tak payah bergaduh dan bertegang leher.melayu ke,jawa ke, cina ke, India ke.kita semua makhluk ALLAH.keturunan Adam dan HAWA.menumpang di bumi yg sama. menunggu ajal menjemput...rezeki masing2.nk jd raja ke. jd rakyat biasa ke

  32. Unknown // August 24, 2013 at 9:22 PM  

    Celaka zainal playboy.. kau apa masalah nk hina agama lain.. manusia celaka mcm kau ini x layak ada agama sekalipun.. biar kena panah petir sekali kau ini.. baru tahu Allah itu ada atau x. Hina betul kau ini. Mak kau pelacur kan pasal itu kau jadi mereng n x dpt terima hakikat diri kau.

  33. jebat derhaka // August 31, 2013 at 8:29 PM  

    ..bangsat ko jenal playboy..ape ko dah lama tak dok spital..ko ingat aku tak tau sape ko...sedap-sedap aje mulut ko hina agama org lain..ape..ko takde agama ker...U WAIT AND SEE..

  34. Anonymous // December 5, 2013 at 9:06 PM  

    Tolong jgn ubah ubah kan sejarah. Semasa berburu di muara Sungai Bertam, Parameswara ternampak seekor pelanduk menendang seekor anjing pemburunya. Anjing itu pun jatuh terbalik. TERBALIK di bahasa tamil adalah MALLAKA. Parameswara tertarik dengan kegagahan pelanduk itu lalu beliau memutuskan membina sebuah penempatan di kawasan tersebut.
    Selepas itu, Parameswara menamakan tempat itu "Mallaka". Lama-lama terjadi MELAKA.

  35. Unknown // February 6, 2014 at 3:46 PM  

    guys relax,ini semua benda yang dah berlalu tak guna kita gaduh sekarang..memang ade cita yg di tokoh tambah kan....biar lah...kalau ade yg tahu cita sebenar tolong lah edit,tak payah nak ungkit pasal agama pulak..kita semua rakyat malaysia,kalau rakyat sendiri tak bersatu ape jadi ngan malaysia..pasal agama tak payah lah buat kecoh kat sini...sama-sama lah hormat agama dan kepercayaan orang lain...

  36. Anonymous // August 27, 2014 at 12:37 AM  

    Maki2 wat dosa je.. Baik ko taubat la..

  37. Anonymous // August 27, 2014 at 12:41 AM  

    Ko bgi nama n no.phone ko.. Tgk mulut mu ni mmg panas aku.. Nak tnjuk hero mai la.. Jgn nak onar kat page org..kumpau temberang d sini jak ko.. Ko ni mcm tntera dajjal pn ada..

  38. warganegara malaysia // December 6, 2014 at 11:05 PM  

    ish korang ni. asyik asyik bergaduh. terasa aku bila entah siapa kata (agama lain selain agama islam semua tu jalan pergi ke neraka). parameswara tu keturunan raden wijaya , dan tuhan keturunan tu tuhan org india. hanya apabila org dari arab & india datang nak trade benda dia org sebarlah agama islam. so parameswara tu tukarlah jadi islam . tu je. tu pun nak bertekak. lagipun benda dah jadi . so calm down. we are aleready 1 malaysiaa :)

  39. Unknown // June 19, 2015 at 6:53 PM  

    Parameswara anak putera raja di palembang

  40. Unknown // June 19, 2015 at 6:53 PM  

    Parameswara anak putera raja di palembang

  41. Anonymous // July 11, 2016 at 5:59 PM  

    Ala apa mau gaduh2 sejarah hnya 1rujukan shja,nenek myang kita brperang untk mpetahan kn agama islam n bgsa mlayu dri trus dijajah n d ktristian kan oleh pnjajah,kita plak brperang mpetikai kan asal usul kita,kita xblh prcya sjarah 100% sbab sjarah trlalu byk versi,hnya allah s.w.t lbh mgatahui.